Meer Nieuws

Regel op tijd eHerkenning voor het doen van BTW-aangifte

Vanaf 2022 kunnen BTW-ondernemers geen BTW-aangifte meer doen via het oude ondernemersportaal van de Belastingdienst. Er moet dus op een andere manier aangifte worden gedaan.

De Belastingdienst is al een tijdje bezig met een geleidelijke overgang naar een ander digitaal hoekje voor ondernemers. Hierdoor gaat het oude portaal voor ondernemers dicht en blijft alleen “Mijn Belastingdienst Zakelijk” over. De aangifte vennootschapsbelasting en de loonaangifte moeten al via “Mijn Belastingdienst Zakelijk” ingediend worden. Deze manier van indienen gaat dus ook voor de BTW-aangifte gelden vanaf 2022. De Belastingdienst heeft BTW-ondernemers hierover een brief gestuurd met een stappenplan voor het overgaan naar “Mijn Belastingdienst Zakelijk”.

Inloggen op Mijn Belastingdienst Zakelijk

Eenmanszaken kunnen net als in het oude portaal inloggen met DigiD bij “Mijn Belastingdienst Zakelijk”. Maar andere rechtsvormen zoals de B.V. hebben eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau 3 nodig om in te loggen.
Ondernemers die deze eHerkenning alleen nodig hebben voor contact met de Belastingdienst kunnen een speciale variant van de digitale sleutel aanschaffen. Voor deze speciale variant is er ook een compensatieregeling waarmee zij één keer per jaar € 24,20 vergoed kunnen krijgen. Voor een reguliere eHerkenning is er geen compensatieregeling

Drie manieren om aangifte te doen

Naast het doen van BTW-aangifte via het ondernemersportaal “Mijn Belastingdienst Zakelijk” kan er ook aangifte gedaan worden via administratiesoftware.
Ook kunt u de BTW-aangifte door ons laten verzorgen.


terug